Poznań 2
opiekunki projektu: Renata Czaja- Zajder
szkoła: Gimnazjum nr 5 w Poznaniu
zakres działań: cała szkoła
metoda: Teatr Forum
temat: bullying (ze szczególnym zwróceniem uwagi na brak tolerancji dla wszystkiego, co odstaje od normy, a dotyczy to zwłaszcza kwestii wyglądu)
Główne działania podejmowane przez grupę projektową
W gościnnych progach Domu Kultury „Pod Lipami” odbyły się warsztaty prowadzone przez panią Monikę Wyrzykowską – instruktorkę z Fundacji Drama Way. Ich celem było zapoznanie młodzieży z formą Teatru Forum i przygotowanie do realizacji spektaklu.
W zajęciach uczestniczyli uczniowie i uczennice klas drugich i trzecich gimnazjum. Dla nas wszystkich było to pierwsze spotkanie
z oryginalną metodą teatralną zakładającą aktywny udział widzów w tworzeniu spektaklu i wpływanie na losy bohatera.
Duża porcja wiedzy w pigułce
Trwające sześć godzin zajęcia były bardzo, bardzo intensywne. Zaczęliśmy od treningu działań teatralnych opartych na improwizacji
i wcielaniu się w role. W ramach rozgrzewki poznaliśmy różne techniki dramy, takie jak np. rzeźba, gorące krzesło, lustro. To była świetna zabawa wyzwalająca ogromną dawkę pozytywnej energii.
Dalej był czas na rozmowę o zjawisku bullyingu, które uczniowie i uczennice naszego gimnazjum uznali za trudny, a jednocześnie ważny i wymagający przepracowania temat. Zastanawialiśmy się, jakie jest źródło przemocy psychicznej i jakie mogą być skutki nękania przez rówieśników. Rozważaliśmy, jakie postawy może przyjąć ofiara prześladowania, a przede wszystkim szukaliśmy sposobu radzenia sobie z takim negatywnym doświadczeniem.
Pierwsze etiudy
Po przegadaniu tematu zadaniem uczniów i uczennic było stworzenie etiud teatralnych prezentujących bohatera w sytuacji kryzysu. W krótkim czasie powstały zaskakująco dojrzałe i przemyślane scenki skonstruowane według kliku zasad: miały wyrazistego bohatera, pozwalały na obserwowanie go w różnych relacjach, pokazywały różne postawy w jego otoczeniu. Razem z instruktorką byłyśmy pod wrażeniem kreatywności uczniów i uczennic, oryginalności ich pomysłów i ujawnionych talentów aktorskich. Każda z etiud została wnikliwie przeanalizowana. Czy sytuacja była ukazana wystarczająco klarownie? Czy rozumieliśmy motywacje bohaterów? Czy mamy do nich dodatkowe pytania?
Następnie z jedną z etiud pracowaliśmy w formule Teatru Forum, czyli każdy z widzów mógł w dowolnym momencie przerwać przedstawienie i wcielić się w główną bohaterkę, by inaczej pokierować jej losem. To było niezwykłe doświadczenie i szkoła empatii, bo okazało się, jak trudno czasem przebić się przez opór pozostałych aktorów i doprowadzić do pomyślnego finału. Przekonaliśmy się również, że uważna analiza sytuacji scenicznej jest dobrą okazją do przeprowadzenia z pełną powagą rozmowy o trudnych sytuacjach życiowych.
Co dalej?
Warsztaty były niezwykle inspirujące. Większość uczestników i uczestniczek potwierdza gotowość do dalszych działań, zatem wkrótce zaczniemy przygotowywać spektakl.
Relacje w mediach
Strona szkoły, relacja z warsztatów: TUTAJ
relacja z konfeerencji otwierającej: TUTAJ
Zajęcia z trenerką teatru forum: