Mosina
"Brawo dzieciaki, tak trzeba" "Świetny pomysł, popieramy Was" |
opiekunka projektu: Ewelina Postaremczak
szkoła: Szkoła Podstawowa nr 2 w Mosinie
zakres działań: szkoła i społeczność lokalna
metoda: kampania społeczna
temat: wulgaryzacja języka
Główne działania podejmowane przez grupę projektową
Praca przy projekcie przebiegała kilku etapowo. Etap pierwszy to udział p. Eweliny Postaremczak i p. Moniki Bajstok (wychowawczyń klas) w warsztatach w Warszawie, podczas których przedstawiona została idea projektu. Po stworzeniu grupy projektowej, został wybrany temat działania- Stop wulgaryzmom Drugi etap, to warsztaty, przeprowadzone w naszej szkole przez Annę Iżyńską i Marię Zakrzewską z Fabryki Komunikacji Społecznej, które pomogły uczniom zrozumieć, czym jest kampania społeczna i jak dobrze zorganizować tego typu przedsięwzięcie. Dzieciaki poznały przykładowe kampanie społeczne organizowane przez fundację. Następnie planowały własne kampanie. (Niezwiązane z głównym tematem projektu) Trzeci etap to praca uczniów nad zorganizowaniem własnej kampanii. Współnie ustalilismy grupę docelową- społeczności dwóch szkół- SP nr 2 w Mosinie i SOSW im.J.Korczaka w Mosinie oraz społeczność lokalną. Następnie dzieciaki zdecydowały, że zorganizujemy przemarsz od jednej do drugiej szkoły ulicami miasta i będziemy rozdawali ulotki, najpierw uczniom a później mieszkańcom. Przez kilka tygodni dzieci opracowywały hasła, które miały promować akcję, przygotowywały ulotki oraz transparenty. Hasła, które nam towarzyszyły: Każdy Polak, duży mały, dba o język swój wspaniały, Używając ładnych słów jesteś OK, Mówiąc złe słowa, nie będziesz akceptowany przez swoich kolegów i koleżanki, STOP wulgaryzmom, Twoje słowa świadczą o Tobie, pamiętaj o kulturze języka. Projekty ulotek zostały zawieszone na gazetce Samorządu Uczniowskiego. Ostatni i najważniejszy etap to finał naszej kampanii społecznej. 25 maja 2017 r. uczniowie klas 4a i 5 pod opieką pań M.Bajstok i E.Postaremczak wyruszyli ulicami Mosiny. Nieśli transparenty z hasłami: „Każdy Polak, duży, mały dba o język swój wspaniały” „STOP wulgaryzmom” „Dbamy o czystość języka” Ponadto każdy uczeń wyposażony był w garść ulotek, które wręczał napotkanym na ulicach ludziom. Dzieciakom dużo frajdy sprawiło rozdawanie ulotek, urządzały zawody, komu uda się rozdać więcej. Nasze działania spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem, szczególnie pośród osób starszych. Wielu ludzi głośno wyrażało swoje poparcie, chwaląc dzieci za pomysłowość i inicjatywę. Przemarsz zakończyliśmy w SOSW im. Janusza Korczaka w Mosinie. Tam nastąpiło podsumowanie projektu i słodka niespodziana dla dzieci. Mamy nadzieję, że podjęte przez nas działania, będą miały pozytywne skutki w przyszłości. Jeśli nasi podopieczni będą mieli w pamięci wymyślone przez siebie hasła i powstrzymają się przed wulgaryzmami, będzie to nasz wspólny sukces.
Odbiór działania
Odbiór działań był bardzo pozytywny. Od samego początku spotkaliśmy się z dużą życzliwością rodziców, dyrekcji i innych nauczycieli. Podczas finału działań- przemarszu po Mosinie, spotkaliśmy się z samymi pozytywnymi reakcjami. Ludzie głośno chwalili dzieciaki za inicjatywę, popierali ich działania. Chętnie brali ulotki i dopytywali o co chodzi w naszym przemarszu.
Dla dzieciaków nowością było podjęcie samodzielnych decyzji w sprawie tematu kampanii, jej przebiegu, planowania poszczególnych działań. Nasza rola pedagożek zaangażowanych w projekt ograniczała się do doradzania dzieciom przy ich ewentualnych wątpliwościach, ale to one były odpowiedzialne za ostateczny kształt kampanii.
Relacje w mediach
Strona szkoły: RELACJA Z WARSZTATÓW
O metodzie
Dla dzieciaków nowością było podjęcie samodzielnych decyzji w sprawie tematu kampanii, jej przebiegu, planowania poszczególnych działań, Starałyśmy się z Moniką Bajstok być tylko głosem doradczym, a nie nakazującym. Nowa też dla nich była sama metoda.
Mocne strony: to olbrzymia kreatywność, którą można wykorzystać tworząc kampanię społeczną. Możliwość przeprowadzenia kampanii, która nie wymaga nakładów finansowych.
Słabe strony: to raczej nie słabe strony metody, a sposobu przekazywania treści podczas warsztatów, które niestety nie były dostosowane do poziomu 4 i 5 klasy.
Super bohaterki i opiekunki projektu w jednym ;-)