opiekunka projektu: Wioletta Prawda-Kwiędacz
szkoła: Publiczne Gimnazjum nr 3 im. Jana Kochanowskiego
zakres działań: wybrane klasy w szkole
metoda: kampania społeczna
temat: bezpieczeństwo w internecie
 

Główne działania podejmowane przez grupę projektową

Po szkoleniu w Warszawie, ustaliłyśmy z uczennicą która razem ze mną brała udział w szkoleniu CEO listę aktualnych, ale ważnych i trudnych tematów dla młodzieży z naszej szkoły. Dokonaliśmy również konsultacji tematów z psychologiem i pedagogiem szkolnym, po to by zająć się tematem naprawdę aktualnym i odpowiedzieć na zapotrzebowanie naszej szkoły.

Na godzinie wychowawczej w mojej klasie, za pomocą metody CoResolve wybraliśmy temat "Bezpieczeństwo w internecie" (skorzystałam ze scenariusza lekcji p. M. Borowskiej). Obejrzeliśmy dwa filmy "Trudny temat" oraz "Jak zrealizować projekt" a na Godzinie Wychowawczej rozmawialiśmy o uzależnieniach behawioralnych.

Podczas kolejnych warsztatów, doszliśmy do wniosku, że wiedza zdobyta na warsztatach "Okrągły stół", nie jest wystarczająca do pracy nad projektem, dlatego podjęliśmy decyzję o wykorzystaniu metody kampanii społecznej. Podsumowując doświadczenie ze spotkania na szkoleniu w Warszawie, stworzyliśmy plan pracy w oparciu o tę metodę. Zespoły uczniowskie przygotowały: ulotki, prezentację multimedialną, która została zaprezentowana uczniom (na moich zajęciach dodatkowych w kilku grupach w klasach 1-3) i rodzicom na zebraniach w maju, uczniowie przygotowali dla rodziców kilka pytań dotyczących korzystania z Internetu przez dzieci: Jak rozpoznać, że dziecko nadużywa Internetu?, Jak reagować, w przypadku stwierdzenia nadużywania Internetu przez dziecko?.

Na zajęciach dodatkowych odbywały się spotkania z moimi uczniami, tu grupy projektowe docierały z informacją o problemie do uczniów, którzy na koniec wypełnili ankietę pt. „Bądź bezpieczny w Internecie”. W czasie zebrania rodzicielskiego uczniowie rozdawali ulotki i udzielali informacji rodzicom odnośnie kampanii. Praca nad projektem zakończyła się podsumowaniem: omówiliśmy w oparciu o przygotowane materiały spotkania z uczniami i rodzicami.

Łatwe okazało się przygotowanie materiałów do projektu. Trudny temat, młodzież nie traktuje internetu jak zagrożenia. Nowe dla nas, to prezentacja projektu dla rodziców. Braliśmy udział w projekcie CEO pierwszy raz. Projekt zaprezentowania dużej grupie rodziców podczas zebrań w klasach 1-3. Organizacyjnie trudno było dotrzeć do większej liczby klas.

Odbiór działania

Grupy projektowe chętnie podjęły się realizacji wyznaczonych zadań- stworzyły materiały, które zostały przedstawione odbiorcom (ulotki, prezentacja nt. „Bezpieczeństwo w sieci”). Praca nad tematem projektu była dla nich interesująca, młodzież nie traktuje Internetu jako niebezpieczeństwa. Przykłady uzależnień behawioralnych poszerzyły wiedzę uczniów, dla których temat uzależnień kojarzył się tylko z alkoholem, narkotykami.

 

O metodzie

Metoda „ Okrągły stół” nie sprawdziła się w naszej grupie. Zdecydowaliśmy się realizować projekt poprzez kampanię społeczną. Chodziło nam o wyraziste zaprezentowanie problemu. Niekontrolowane korzystanie z Internetu, traktowanie sieci jako bezpiecznego obszaru przyczyniło się do wielu problemów dla niektórych uczniów z naszej szkoły. Dowiedzieliśmy się od psychologa i pedagoga, że podjęcie tego tematu będzie wyjściem naprzeciw problemowi. Dlatego stworzyliśmy wyrazistą akcję dla uczniów i rodziców.

 

Typ Artykulu: