Imię i nazwisko: Marzena Sokołowska i Mariola Leśnik
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Specjalnych w Brańszczyku
Trudny temat: Trudne relacje z rówieśnikami
Metoda:  Teatr Forum ale pracowaliśmy również na podstawie innych metod aktywizujących.
 
W naszej grupy projektowej wzięli udział uczniowie klasy trzeciej gimnazjum oraz klasy siódmej szkoły podstawowej. Jest to młodzież z orzeczeniem zagrożenia niedostosowania społecznego oraz z niepełnosprawnością w stopniu lekkim. Praca w tej grupie była przyjemna, inspirująca i dała wszystkim dużo satysfakcji. Uczniowie bardzo zaangażowali się w realizację projektu, do którego zaprosiliśmy również młodzież z Profilaktycznego Teatru „Farsa”, który działa pod opieką instruktora pani Renaty Zmaczyńskiej-Zadrożnej.
Po podjęciu decyzji o włączeniu naszych uczniów do wzięcia udziału w programie zorganizowałyśmy pierwsze spotkanie, na którym zapoznałyśmy młodzież z ideą projektu i jego głównymi założeniami. Na podstawie metod aktywizujących: „burzy mózgów” oraz „piramidy priorytetów”, uczniowie wspólnie wybrali temat: „Trudne relacje z rówieśnikami”. Chłopcy przyznali, że mają duży problem z nawiązywaniem nowych kontaktów podczas spotkań koleżeńskich. Trudności te spowodowane są zaniżoną samooceną z powodu niepełnosprawności, niskiej wiary we własne możliwości, nadmiernej nerwowości oraz braku wsparcia ze strony najbliższych – rodziny.
Mocne i słabe strony metody to:

Mocne strony metody to: 
Rozwiązywanie problemów w sposób twórczy
Możliwość wykazania się na wystąpieniu publicznym przed kolegami i koleżankami. 
Prezentowanie własnego punktu widzenia, oraz uwzględnianie poglądu innych 
Duże zainteresowanie i zaangażowanie emocjonalne uczniów. 
Podwyższenie swojej samooceny.
Słabą stroną były tylko ograniczenia czasowe.
Opis działania:

Realizację projektu rozpoczęliśmy od spotkań warsztatowych/ socjoterapeutycznych, podczas których uczniowie dyskutowali nt. swoich mocnych i słabych stron. Rozmawiali o problemach, z jakimi borykają się w towarzystwie innych rówieśników. O tym, jak boją się odrzucenia, wstydzą swoich słabości i nie potrafią zainicjować nowych kontaktów rówieśniczych. Uczniowie wykonali plakat informujący o programie, przy którym pracowali zarówno w ławkach jak i w kręgu. Cykliczne spotkania pomogły uczniom w dotarciu do istoty problemu. Uczniowie uświadomili sobie, iż wyniesione doświadczenia z ich życia, przekładają się negatywnie na dalsze umiejętności z zakresu budowania relacji interpersonalnych. Dojmujące poczucie osamotnienia negatywnie wpływa na ich psychikę, wywołując frustrację, agresję oraz ogranicza poczucie własnej wartości.
Chcąc przełamać dręczące ich trudności postanowiłyśmy nawiązać współpracę z młodzieżą, która mogłaby pomóc naszym uczniom zniwelować strach przed odrzuceniem czy brakiem akceptacji. Chłopcy zareagowali bardzo entuzjastycznie na propozycję wspólnych spotkań z rówieśnikami z „Teatru Farsa”. Na pierwszej godzinie warsztatów teatralnych uczniowie mieli trudności z wystąpieniem przed kolegami i koleżankami. Jednakże ćwiczenia teatralne okazały się bardzo skuteczne w zakresie kształtowania pozytywnej samooceny i dały uczniom możliwość wyrażenia tego, co naprawdę myślą. Chłopcy stali się odważniejsi i bardziej otwarci na nowe znajomości, co dało się zauważyć podczas prowadzonych przez nich rozmów. Uczniowie nie mogli doczekać się następnego spotkania, które odbyło się po dwóch tygodniach. Czując akceptację rówieśników, zaprosili ich do naszej szkoły oraz zaproponowali zorganizowanie wieczornicy patriotycznej dla mieszkańców Domu Emeryta w Centrum Księdza Orione w Brańszczyku. Uczniowie naszej szkoły przygotowali śpiewniki, prezentację multimedialną, ordery z orłem oraz imitację ogniska. Razem z nauczycielami poszli do znajdującego się w tej samej miejscowości Domu Emeryta, aby uzgodnić termin wspólnego spotkania. Wieczornica przebiegła w niezwykłej atmosferze. Zarówno młodzież jak i nauczyciele byli ubrani w białe bluzki, spodnie typu moro i wszyscy mieli przypięte ordery. Przy blasku ogniska była wyświetlana prezentacja multimedialna wraz z tekstami pieśni patriotycznych, które zachęcały pensjonariuszy do wspólnego śpiewu. Niezwykły nastrój udzielił się wszystkim uczestnikom spotkania. Dzięki atmosferze, która tam panowała i zaangażowaniu podczas wspólnego śpiewania utworów takich jak: „Przybyli ułani pod okienko”, „Wojenko, wojenko”, „Legiony”, czy „Piechota” udało nam się zaprosić prawie wszystkich pensjonariuszy do wspólnego śpiewania. Dzięki temu młodzież poczuła wspólnotę jedności, jako ludzi, Polaków i artystów. Ciepłe przyjęcie nas przez starszych ludzi i wspaniałe współdziałanie obudziło u wszystkich uczestników pragnienie cykliczności takich działań. Wspólnym uściskom i podziękowaniom nie było końca…… Po spotkaniu uczniowie zaprosili zaprzyjaźnioną młodzież do szkolnej salki, która znajduje się przy stajni. Chłopcy poczuli się gospodarzami i w wyjątkowej atmosferze ugościli zaproszonych gości. Był wspólny poczęstunek, śpiewy przy akompaniamencie gitary oraz jazda konna pod nadzorem instruktora. To spotkanie było bardzo ważne dla młodzieży. Integracja środowiskowa uczy naszych uczniów właściwych zachowań i postaw społecznych. Młodzież poczuła, że jest potrzebna, że przynosi radość innym. Sama również czerpie satysfakcję i czuje, że robi coś, co wywołuje uśmiech na ustach starszych, często samotnych osób. Takie działania są bardzo ważne dla naszych uczniów, ponieważ uczą ich wrażliwości, empatii, szacunku. Stanowią podstawę dobrego wychowania i funkcjonowania społecznego. 
Każda działalność i aktywność naszych uczniów na rzecz innych stanowi świetną metodę wychowawczą, zwłaszcza dla młodzieży, która nie ma tych wzorców we własnej rodzinie i środowisku, w którym żyje.
Zarówno współpraca z Teatrem Farsa, jak i działania naszych uczniów na rzecz emerytów – pensjonariuszy Centrum ks. Orione, to dobre zabiegi pedagogiczne o charakterze resocjalizacyjnym. Dzięki pracy na rzecz innych uczniowie zagrożeni niedostosowaniem społecznym uczą się rozpoznawać i nazywać swoje własne problemy i konfrontować je z problemami innych.
Praca nad projektem udowodniła, jak ważna dla młodzieży jest akceptacja przez rówieśników, oraz że wspólne pasje potrafią łączyć. Wybranie Teatru Forum, jako głównej metody pracy wokół tematu o trudnych relacjach z rówieśnikami, okazała się bardzo trafiona a warsztaty dostarczyły wszystkim wiele pozytywnych wrażeń i cennych przeżyć.
Odbiorcą byli uczniowie naszej szkoły. młodzież i Teatru Farsa oraz pensjonariusze Domu Emeryta w Centrum Księdza Orione

Typ Artykulu: