Imię i nazwisko: Natalia Milberg, Beata Woźniak-Suchanek
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 12 w Zabrzu
Trudny temat: Tolerancja niepełnosprawności, bycie "innym", dyskryminację ze względu na zainteresowania, pochodzenie, stan majątkowy.
Metoda: Kampania społeczna
 

Naszą grupę projektową tworzyli uczniowie klas 2 liceum, a więc osoby w wieku 17 lat. Ponieważ w naszym Zespole Szkół mamy również gimnazjum, grupa projektowa rozeszła się po szkole, by wybadać wśród innych roczników, co dla nich stanowi trudny temat i jaka forma przekazu jest dla nich najlepsza. Po zakończeniu "zwiadu" i zebraniu wniosków rozpoczęła się dyskusja, które zagadnienie wziąć na warsztat i jaką formę mu nadać.
W efekcie licznych dyskusji zdecydowaliśmy się na temat "Tolerancja", ponieważ jest on bardzo szeroki i zasadniczo mieści w sobie większość wątków, które uczniowie chcieli poruszyć: niepełnosprawność, bycie "innym", dyskryminację ze względu na zainteresowania, pochodzenie, stan majątkowy.
 
Mocne i słabe strony metody to:

Mocnych stron jest zdecydowanie więcej: byliśmy w stanie trafić do wielu osób na sposób, który ówczesnej młodzieży bardzo odpowiada (wolą oglądać i w ten sposób współprzeżywać niż czytać). Możemy wielokrotnie sięgać po produkt naszej pracy i co jakiś czas wznawiać taką akcję, a materiały te mogą posłużyć również nauczycielom na lekcjach wychowawczych. 
Jedyną słabą stroną, jaką zauważamy, to czas poświęcony na wyszukanie wartościowych materiałów w internecie. Ale zważywszy na efekty pracy - warto było ;)
 
Opisz działania:

1) Ponieważ chcieliśmy uciec od formy słowa pisanego, wyszukaliśmy w sieci materiały video traktujące o tolerancji. Dokonaliśmy selekcji - nie chodziło nam o ilość, ale o jakość materiałów.
2) Następnie stworzyliśmy padlet, na którym umieściliśmy wybrane treści: https://padlet.com/IV_LO/tolerancja
3) Stworzyliśmy QR-code padletu.
4) Zaprojektowaliśmy prostą ulotkę i plakaty z hasłem "spójrzmy przez chwilę z innej perspektywy..." i umieściliśmy na nich jedynie QR-code. Chcieliśmy w ten sposób wzbudzić ciekawość uczniów.
5) Rozwiesiliśmy plakaty w szkole, a na przerwach uczniowie rozdawali ulotki.
 
 

Typ Artykulu: