Imię i nazwisko: Joanna Kot
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 37 im. kard. Stefana Wyszyńskiego we Wrocławiu
Trudny temat: Uzależnienia
Metoda: Kampania społeczna
 
Grupę projektową stanowili uczniowie jednej klasy trzeciej. Trudna klasa – trudny temat. A tak naprawdę klasa sportowa, która jest naznaczana za zachowanie, za wyniki w nauce, za – delikatnie mówiąc – nazbyt emocjonalnie wyrażane opinie. W sumie dobre dzieciaki niepasujące do tradycyjnej szkoły. Wystarczyło powiedzieć, o co chodzi, jak mogą zaistnieć w szkole, jak to sobie nie wyobrażam innych współpracowników i już miałam grupę, pracę i atmosferę.
Problem do opracowania uczniowie wybrali w ankiecie – głosowali na 3 ważne wg nich tematy. Wygrał ten – uzależnienia.
Mocne i słabe strony metody to:

Plusy: przejrzysta, z jasnymi regułami, konkretna, ale pozwalająca na pomysłowość.
Minusy: wychodzenie do innych i zderzanie się z reakcjami odbiorców; mam tu na myśli trudność wieku nastoletniego polegającą na poddaniu się ocenie innych oraz drugą kwestię - reakcję otoczenia (nie robię nic, ale krytykuje robiących).
 
Opis działania:

Po pierwsze, wymyśliliśmy slogan kampanii: Uzależnienie! A co na TAK?
Temu podporządkowaliśmy wszystkie pozostałe działania: zrobiliśmy plakaty, ulotki, filmik oraz opracowaliśmy scenariusz warsztatów. Nasze informacje dotykały tematu uzależnień – czym są, od czego można się uzależnić, jakie negatywne skutki ze sobą niosą… Jednak skupiliśmy się na profilaktyce, przeciwdziałaniu – szukaliśmy odpowiedzi na pytanie: co może nas odciągnąć od niebezpieczeństwa uzależnienia? Uznaliśmy, że to czynniki zewnętrzne – nasze działania, aktywności, pasje, praca oraz ludzie – przyjaciele, rodzina, a także czynniki wewnętrzne – my sami, nasza samoświadomość, pewność siebie, wiedza.
Zrealizowaliśmy (z pomocą wychowawców) lekcje/ warsztaty na podstawie naszego scenariusza, rozwiesiliśmy plakaty, przeprowadziliśmy kampanię informacyjną w oparciu o nie i o ulotki.

Link do filmiku:
 

Typ Artykulu: