Imię i nazwisko: Agnieszka Gizler
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Wołczynie
Trudny temat: hejt, uzależnienia i samookaleczenia
Metoda: kampania społeczna
 
Grupę projektową stanowili uczniowie klasy VIIc (klasa ta, jak i trzy inne, w wyniku reformy trafiła do nowej szkoły - wygaszanego gimnazjum). 
Klasę stanowi 20 uczniów. W zajęciach uczestniczyła jednak osiemnastka. Z projektem ruszyliśmy jak tylko dowiedzieliśmy się, że jesteśmy zakwalifikowani. :Pracowaliśmy w ramach godzin wychowawczych. Nie sprzyjała nam presja czasu - zbyt mała czasu na realizację. Uczniowie chcieli czasem dłużej dyskutować na pewne tematy. 
Jak na nowe środowisko, nowego nauczyciela młodzież szybko się otworzyła. Okazała się też dobrym obserwatorem nowej rzeczywistości szkolnej.
 
Te trzy tematy zostały wyłonione z większego grona propozycji. Początkowo na tablicy zapisywaliśmy wszystkie propozycje bez komentowania ich. Eliminacja i dyskusja zaczęła się później. To Uczniowie wyłonili tę trójkę. Wskazując je jako faktyczne tematy-potwory, tematy tabu. Jak się okazało w trakcie realizacji programu z problem hejtu grupa spotkała w poprzedniej szkole. Klasa ma swoją grupę na fb i to tutaj najczęściej borykają się z prowokacjami, zaczepkami lub dają upust swoim złym emocjom. Drugi temat okroili do palenia papierosów. Nasza szkoła to zespół - tworzą ją aktualnie siódmoklasiści, gimnazjaliści i licealiści. Zdarza się, że starsi uczniowie popalają w toaletach i miejscach poza zasięgiem monitoringu. 
Samookaleczenia były ostatnim tematem jaki zrealizowaliśmy. Ten problem wypłynął jako potencjalne zagrożenie w konflikcie między uczennicami. 
Nasze tematy wskazało codzienne życie uczniów.
 
Mocne i słabe strony metody to:

Uczniowie sprawdzili się w działaniu. Mieli jedno zadanie, za które odpowiadali w podobnym stopniu. Każdy znalazł coś, w czym czuł się dobrze. Jedni wymyślali hasła, inni projektowali ulotki i transparenty.
Opis działania:

Zanim przeprowadziliśmy główne działanie w szkole...był chodzony, dyskusje, praca w grupach, burze mózgów. Robiliśmy prezentacje, oglądaliśmy filmy-spoty sami odgrywaliśmy podobne scenki. Stworzyliśmy kodeks antyhejtowy.
Kampania odbyła się 28 listopada. W czasie 2 długich przerw uczniowie w milczeniu protestowali we wskazanych miejscach w maskach medycznych na twarzy. Dzień wcześniej w strategicznych miejscach dla palaczy pojawiły się ulotki, plakaty. Szkolne radio nadało komunikat o akcji. Na jednej z lekcji uczniowie wszystkich 7 klas przemaszerowali z transparentami do centrum miasta. Nasz przemarsz odbył się w ramach akcji nazwanej przez uczniów - Nie pal! Nie truj! Nie zabijaj! niby wszystko odnosiło się do palenia, a jednak... Uzasadnienie uczniów: nie pal - odnosiło się do palenia, nie truj - hejt, nie zabijaj - samookaleczenia i emocje.
W czasie przemarszu uczniowie rozdawali przechodniom białe balony i własnoręcznie przygotowane ulotki.
 

Typ Artykulu: