Imię i nazwisko opiekuna: Izabela Banajska i Kornela Granacka - Trzaska
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ekonomicznych w Wodzisławiu Śląskim
Temat: bezpieczeństwo w Internecie - „Razem tworzymy lepszy Internet"
Metoda:  stół powszechny
 
W projekcie wzięły udział wszystkie klasy pierwsze oraz uczniowie kół zainteresowań działających przy bibliotece - koła multimedialnego, koła plastycznego oraz teatralnego
W projekcie udział wzięły wszystkie klasy pierwsze technikum ( w sumie 120 osób, 79 dziewcząt i 41 chłopców). Na zajęciach podkreślono rolę każdego użytkownika sieci w budowaniu bezpiecznego i przyjaznego środowiska on line.
Punktem wyjścia były informacje uzyskane dzięki opracowaniu oraz przeprowadzeniu ankiety dotyczącej częstotliwości, sposobu korzystania oraz świadomości bezpiecznego zachowania się w sieci. Za hasło przewodnie uczniowie wybrali "Razem tworzymy lepszy Internet". Hasło to zwraca uwagę internautów na pozytywne aspekty korzystania z sieci i ich udział w tworzeniu wirtualnego świata. Problem bezpieczeństwa młodzieży w Internecie oraz wykorzystywania nowych mediów w edukacji jest coraz szerzej dostrzegany w szkołach w całej Polsce.
Mocne i słabe strony metody to:

Metoda stołu powszechnego świetnie sprawdziła się podczas naszych zajęć projektowych. Mocną stroną okazała się wzajemna wymiana informacji podczas dyskusji, które były niezwykle burzliwe i konstruktywne. Według przekazu wielu osób życie dzieli się na „real i sieć”. Najczęściej pojawiające się wypowiedzi koncentrowały się na tym co to oznacza i jakie zagrożenia z tego wynikają? Czy Internet można analizować w kontekście przestrzeni pozbawionej jakichkolwiek objaśnień i ideologii? Czym jest przestrzeń Internetu? Na pytania stawiane w trakcie rozmów odpowiedzi udzielała młodzież, a także praktycy oraz osoby związane zawodowo z tą problematyką - zaproszeni nauczyciele przedmiotów informatycznych.
 
Opis działania:  

Na samym początku przeprowadzone zostały ankiety w klasach pierwszych, których wynik nas zaskoczył. Z Internetu niemal codziennie korzysta cała młodzież, najczęściej w domu, choć nie brakuje uczniów spędzających każdą wolną chwilę przed komputerem w bibliotecznym centrum multimedialnym. Niestety, jak wykazało badanie ankietowe, korzystając z Internetu młodzież zachowuje się jak "dzieci we mgle" . Świadomość o tym, jak bezpiecznie zachować się w sieci jest niedostateczna. Tylko nieliczni potrafią ustawić zabezpieczenia prywatności (co potwierdziło również sprawdzenie w wyszukiwarce Facebooka danych ankietowanych uczniów), także niewiele osób zdaje sobie sprawę z wagi doboru odpowiedniego hasła do kont np. w serwisach społecznościowych. 
W związku z zaistniałą potrzebą, postanowiono przeprowadzić cykl zajęć bibliotecznych (w ramach godzin wychowawczych i zastępstw), mających na celu uświadomienie młodzieży o istniejących zagrożeniach płynących z sieci oraz tym, w jaki sposób młodzi ludzi mogą się przed nimi chronić. Uczniowie chętnie zabierali głos i konfrontowali swoje stanowiska.
Bezpieczeństwo wydaje się być sprawą priorytetową. Jeśli uda się osiągnąć zadowalający poziom bezpiecznych zachowań w sieci, można będzie się skupić na innych aspektach edukacji medialnej.
Podczas zajęć bibliotecznych uczniowie obejrzeli filmiki edukacyjne pt. „Bezpieczny Internet” oraz „Bezpieczeństwo w sieci” dostępne w kanale Youtube, pokazujące jak w kilku krokach zwiększyć swoje bezpieczeństwo w sieci, na co należy uważać a czego unikać. Po projekcji uczniowie wzięli udział w burzliwej dyskusji i quizach związanych z tym tematem. 
Link do relacji: 

Typ Artykulu: