Imię i nazwisko opiekunek:  Marta Górska-Szczotkowska, Anna Jaworska, Joanna Żurowska
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Wejherowie
Metoda:  Kampania,społeczna, Edukacja filmowa
Trudny temat: Wyklucznie
 

Grupa projektowa składała się z członków Samorządu Uczniowskiego oraz uczniów klas 1aLO, 1aT, 1dT, 1eT. Główna grupa projektowa, czyli Samorząd Uczniowski skupił się na przeprowadzeniu kampanii społecznej. Uczniowie klas pierwszych liceum i technikum brali udział w zajęciach prowadzonych przez pedagoga i psychologa szkolnego. Członkowie Samorządu to osoby właśnie z klas pierwszych, a cały program dedykowaliśmy właśnie uczniom tych klas. Samorząd bardzo się zaangażował, spotykaliśmy się w sumie trzy razy, żeby zaplanować działanie. Członkowie grupy projektowej widzieli w tym ogromne znaczenie, wiedzieli że robią coś ważnego. Ze względu na entuzjastyczne przyjęcie programu i potrzebę dalszych rozmów na trudny temat mamy w planie kontynuację programu w grudniu dla pozostałych klas pierwszych. 
Wybraliśmy trudny temat - wykluczenie. Okazało się, że uczniowie nie do końca rozumieli termin. W związku z tematem wykluczenia pojawił się aspekt tolerancji i sprawiedliwego traktowania. Uczniowie nie rozumieją dlaczego młodzież z dysleksją, Zespołem Aspergera czy innymi zaburzeniami są traktowani w sposób ulgowy. Uczniowie, zwłaszcza Ci, którzy wyróżniają się w szkole swoim zachowaniem często nie czują się w szkole komfortowo, właśnie przez nieprzyjemne traktowanie ich przez kolegów. Celem poruszenia wybranego tematu było przede wszystkim wzrost tolerancji inności wśród uczniów klas pierwszych i wyposażenie ich w wiedzę dotycząca przyczyn wykluczeń.
Mocne strony metody kampania społeczna:
Szeroka liczba odbiorów
Atrakcyjność metody
Duże zaangażowanie uczestników
Możliwość wykazania się na forum szkoły
 
Słabe strony metody:
Płytkie poruszenie tematu – zwrócenie uwagi na problem, a nie dogłębna analiza problemu
Mała grupa projektowa – jedynie ona szerzej omawia trudny temat.

Mocne strony metody edukacja filmowa: 

Duże zainteresowanie uczniów, skupienie ich uwagi
Zaangażowanie emocjonalne uczniów, wprowadzenie uczniów w odpowiedni klimat do rozmowy
Głębokie poruszenie tematu, rozmowa na temat który interesuje uczniów, duża elastyczność zajęć

Słabe strony metody edukacja filmowa:

Ograniczenia czasowe w klasie szkolnej

 
Opis działania:

Konspekty

Dzień Tolerancji i Życzliwości - kampania społeczna w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr. 2 w Wejherowie.

Realizatorem kampani są członkowie SU wraz uczestnicy konkursu na plakat dotyczący wykluczenia.
Koordynatorem kampanii są opiekun SU, pedagog, psycholog szkolny.

Termin realizacji: 20 listopada 2017

Plan dnia i założenia Kampanii społeczenej

- Uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w ramach Międzynarodowego Dnia Tolerancji i Życzliwości 20 listopada za zgodą dyrekcji odstępują od tradycyjnego ubioru szkolnego(marynarki). W tym dniu uczniowie mogą wyrazić siebie przez dowolność w wyborze stroju.

- Samorząd Uczniowski wraz z pedagogiem i psychologiem szkolnym ogłosili konkurs na plakat dotyczący wykluczenia społecznego. Uczestnicy konkursu stają się tym samym współtwórcami kampanii społecznej przeciw wykluczeniu. Prace konkursowe zostaną wyeksponowane na murach wewnętrznych szkoły. 
Nagrody w konkursie ufundowało na wniosek psychologa szkolnego Wejherowskie Centrum Kultury. 

- Samorząd Uczniowski przygotuje cytaty dotyczące powszechnie rozumianej tolerancji. Cytaty znanych osób stanowić będą jedną z wystaw i zachęcać będą do rozważań na temat szacunku wobec innych osób. 

- Członkowie Samorządu w ramach zachęcania uczniów do bycia tolerancyjnym i życzliwym wobec innych przygotują i rozwieszą na terenie szkoły ulotki „poczęstuj się miłym słowem”.

- Samorząd Uczniowski w ramach kampanii społecznej utworzy „Skrzynkę Żalu”. Zachęcać będzie do podzielenia się własnymi przemyśleniami dotyczącymi wykluczenia. Uczniowie w ramach kampanii zostaną poproszeni o zapisanie na kartce i wrzucenie do skrzynki sytuacji, w której sami poczuli się wykluczeni bądź byli świadkami procesu wykluczenia innej osoby na terenie szkoły. Notatki ze Skrzyni Żalu zostaną przepisane i umieszczone na Ścianie Żalu – która stanowić będzie element kampanii. Celem Skrzynki Żalu i Ściany Żalu jest zarówno umożliwienie uczniom anonimowego pokazania innym uczniom jakie sytuacje w szkole są dla innych raniące, a także uczulenie pozostałych uczniów na wystrzeganie się podobnych zachowań w przyszłości. 

- Nagrodzeni uczniowie w ramach konkursu na plakat zostaną nagrodzeni przez dyrektora szkoły podczas długiej przerwy. 

- Samorząd Uczniowski zachęcać będzie do zapoznania się z nowościami w bibliotece szkolnej dotyczącej szeroko rozumianej Tolerancji:
1) Mała ksiązka o homofonii, Leszuk Anna 
2) Spotkania z innymi, Czytanki do edukacji międzykulturowej, Grzybowski Przemysław
3) Niepełnosprawni i „Pełnosprawni”, Śledzianowski Jan

Edukacja filmowa – scenariusz zajęć z uczniami klas pierwszych dotyczący wykluczenia społecznego.

Czas: 45 minut

Projekcja filmu dokumentalnego „ Zobacz we mnie człowieka” Czas trwania: 11 min 15 sekund

Adresat zajęć: uczniowie klas pierwszych szkoły ponadgimnazjalnej.
Rodzaj zajęć: w ramach zastępstw
Cel ogólny zajęć: Wzrost tolerancji inności wśród uczniów klas pierwszych.
Cele szczegółowe:
Uczeń klasy pierwszej:
• doskonali umiejętność prawidłowego konstruowania wypowiedzi ustnej.
• zwiększa zakres wiedzy o czynnikach prowadzących do wykluczenia społecznego.
• poznaje i rozumie konsekwencje psychiczne i społeczne wykluczenia.
• potrafi prowadzić rozmowę na trudny temat 
• wykazuje postawę pełną tolerancji wobec osób wyróżniających się wyglądem, zachowaniem, poglądami.
Metody pracy: dyskusja, burza mózgów, praca grupowa, mapa myśli.
Forma pracy: praca w grupach, praca z całą klasą.
Środki i materiały dydaktyczne: rzutnik multimedialny, film „Zobacz we mnie człowieka”, Arkusz papieru A3, mazaki
Słowa kluczowe: tolerancja, wykluczenie społeczne, niepełnosprawność, narodowość, kolor skóry, ubóstwo, bezrobocie, wygląd, choroby, patologie, płeć, zachowanie, orientacja, transpłciowość, przestępczość, narkomania, alkoholozm, HIV, AIDS, przemoc, aspołeczność, religia. 
Przebieg zajęć:
1. Nauczyciel po projekcji filmu pyta uczniów jaki jest cel zajęć oraz podaje podstawowe informacje dotyczące twórców filmu, jego gatunku założenia.
2. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Uczniowie otrzymują arkusze A3 i pisaki. Ich zadaniem jest stworzenie mapy myśli dotyczącej wykluczenia.
3. Nauczyciel przerysowuje wspólne założenia wszystkich grup na tablicy. Uczniowie omawiają poszczególne przyczyny wykluczeń. Tłumaczą przyczyny i konsekwencje na przykładach. 
4. Nauczyciel wraca do filmu. Uczniowie zastanawiają się czy osoba niepełnosprawna przedstawiona na filmie dotknięta była wykluczeniem i w jakich dziecinach i formie.
5. Nauczyciel pyta czy w szkole znajdują się osoby wykluczone społecznie. Uczniowie podają przykłady. Nauczyciel pyta czy można temu zaradzić. Uczniowie w grupach szukają możliwości pomocy osobom wykluczonym, następnie przedstawiają grupowo wyniki pracy grupowej. 

Informacje o filmie:
Czy niepełnosprawność to bariera nie do pokonania dla współczesnego nastolatka? Jakie relacje nawiązują osoby w pełni sprawne z ludźmi z niepełnosprawnością? To tylko niektóre z pytań, które stawiają autorzy krótkometrażowego filmu pt. „Zobacz we mnie człowieka".

Dwie historie, dwóch nastoletnich bohaterów. Jeden wiedzie normalne życie nastolatka, drugi codziennie mierzy się ze swoją niepełnosprawnością. Twórcy filmu ukazali dzień z życia obu bohaterów, zwykłe codzienne czynności, radości i smutki, które nabierają nowego znaczenia w kontekście fizycznej ułomności jednego z nich. 

W filmie wystąpili uczniowie słupskich szkół: Łukasz Wismont (wraz z mamą Renatą Wismont), Marek Tupajka i Magdalena Szramowiat. Oficjalna premiera filmu miała miejsce podczas Powiatowych Obchodów Dnia Godności Osób Niepełnosprawnych w Damnicy.

Film powstał z myślą o wykorzystywaniu go w gimnazjach na lekcjach wychowawczych. W zamyśle autorów ma być przyczynkiem do prowadzenia dyskusji o postrzeganiu środowiska osób niepełnosprawnych przez młodych ludzi.

Twórcy filmu: Tomasz Keler i Kamil Wysocki
Aktorzy: Łukasz Wismont, Renata Wismont, Marek Tupajka i Magdalena Szramowiat.

Film powstał w ramach projektu „Zobacz we mnie człowieka" realizowanego przez Stowarzyszenie „Dajmy im radość" przy finansowym wsparciu Starostwa Powiatowego w Słupsku.
Źródło: http://www.ofon.net/film-dokumentalny-zobacz-we-mnie-czlowieka-t11267.html

Krótkie sprawozdanie:
20 listopada w ramach kampanii społecznej obchodziliśmy w szkole Dzień Tolerancji
i Życzliwości.Zgodnie z intencjami UNESCO, miał to być czas refleksji nad naszymi postawami wobec innych.Za zgodą Dyrekcji dzień 20 listopada był wolnym od statutowego munduru szkolnego. Uczniowie „zrzucili” marynarki i oczywiście skorzystali z przywileju. Mogli wyrazić siebie przez dowolność w wyborze stroju i koloru, co trzeba przyznać dało się zauważyć.
Każdy mógł „poczęstować” się miłym słowem, a także zapoznać z cytatami o tolerancji,
a także wyżalić w Skrzynce żalu, przy której w czasie przerw czuwali uczniowie
z Samorządu Uczniowskiego. Uczniowie zachęcali do podzielenia się własnymi przemyśleniami dotyczącymi wykluczenia. Celem było umożliwienie anonimowej wypowiedzi na temat tego co w szkole razi, jakie są przejawy nietolerancji i krzywdy w stosunku do inności. Następnie członkowie SU przepisali żale uczniów i zawiesili je na ścianie żalu, gdzie każdy mógł zapoznać się co dotyka uczniów w zachowaniu innych osób wobec innych ludzi.
W ramach kampanii społecznej SU ogłosił również konkurs na plakat dotyczący wykluczenia. Plakaty stanowiły element kampanii. Plakaty można było obejrzeć w holu szkoły. Samorząd Uczniowski przygotował również swój duży plakat, stanowiący główną dekorację podczas kampanii. Kampanie w szkole wsparło Wejherowskie Centrum Kultury zapewniając uczestnikom konkursu nagrody w postaci wejściówek na spektakle teatralne – „Lot nad kukułczym gniazdem”. Nagrody wręczyła uczniom wicedyrektor szkoły.

 

Linki do mediów: 

 
Relacja na FB szkoły z Dnia Tolerancji i Życzliwości:
 
 
Relacja z FB szkoły z konkursu na temat wykluczenia: 
 
Zdjęcie ze szkoły: 
Typ Artykulu: