Imię i nazwisko: Katarzyna Ernest-Małecka
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 11 w Toruniu
Trudny temat: Niewidomi są wśród nas.-Ja nie widzę Ciebie, Ty zobacz mnie!
Metoda: Pogadanka, praca w parach i grupach nad wykonaniem plakatów. praca samodzielna, wykorzystanie tablic do prezentacji.
 
Początkowo byli to tylko uczniowie czterech klas szóstych na zajęciach z etyki, na godzinach wychowawczych, potem włączyliśmy się do akcji "Ja nie widzę Ciebie, Ty zobacz mnie" i rozszerzyliśmy działania. Z tematem osób niewidomych zapoznali się uczniowie klas siódmych na godzinach wychowawczych. W ramach etyki, języka polskiego i godzin wychowawczych klasy czwarte i piąte. Uczniowie bardzo się zaangażowali, podeszli do tematu bardzo poważnie. Wychowawcy wszystkich klas bardzo się zaangażowali, sama uczę w siedmiu klasach z czternastu biorących udział w akcji. Działania wspierał dyrektor szkoły oraz wicedyrektor.
Wiemy, że ludzie niewidomi, niedowidzący są wśród nas, ale często nie wiemy, jak się zachować. Czasami chcemy pomóc, ale nie wiemy co zrobić, dlatego chcieliśmy przygotować uczniów do udzielania właściwej pomocy osobom z dysfunkcją wzroku, uwrażliwić dzieci na potrzeby osób niewidomych i zwiększyć integrację uczniów ze środowiskiem niewidomych. Dzieci napisały piękne listy, które trafiły do dzieci ze szkoły podstawowej w Bydgoszczy.
 
Mocne i słabe strony metody to:

W czasie pogadanki uczniowie bardzo się otwierali, mogli swobodnie się wypowiadać, ale zwykle mówili uczniowie, którzy są aktywni też na innych lekcjach. Praca w grupach i w parach wypadła dobrze, nawet nieśmiali uczniowie odnajdywali się, pełnili jakąś rolę i proponowali, co i gdzie należy narysować, jak pokolorować, mieli dobre pomysły.
 
Opis działania:

Przebieg akcji:

- spotkanie z samorządami klasowymi i przekazanie informacji o akcji organizowanej z okazji Dnia Białej Laski,
- na lekcjach języka polskiego zapoznanie uczniów z alfabetem Braille'a,
- przeczytanie na apelu listu niewidomego ucznia,
- przeprowadzenie pogadanki dotyczącej postępowania w obecności osób niewidomych,
- przedstawienie historii białej laski,
- przygotowanie przez dzieci na lekcjach języka polskiego odpowiedzi na list niewidomego ucznia,
- stworzenie plakatów: Jak zachowywać się w towarzystwie osób niewidomych,
- obejrzenie filmu o Louisie Braille’u twórcy alfabetu dla niewidomych,
- zapoznanie się z maszyną do pisania alfabetem Braille’a,
- zabawa 4 zmysłami,
- zawody orientacji przestrzennej -biała laska gogle wyłączające zmysł wzroku (listopad),
- prezentacja multimedialna dotycząca pracy z dziećmi niewidomymi,
- wyjazd do Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci i Młodzieży Słabo Widzącej i Niewidomej im. L. Braille'a w Bydgoszczy z dziećmi objętymi pomocą PP w naszej szkole-zwiedzanie ośrodka (listopad).

Na zakończenie akcji w szkole odbył się apel dla klas IV-VII podsumowujący nasze działania. Honorowym gościem był niewidomy tata jednej z uczennic. Opowiedział on swoją historię – jak stał się niewidomy, jak sobie radzi w świecie widzących. Była to cenna lekcja dla wszystkich uczniów. Podczas apelu zapanowała przejmująca cisza, ponieważ wszyscy byli wstrząśnięci historią niewidomej osoby, która urodziła się zdrowa i jako 13 letnie dziecko straciła wzrok.

 
Typ Artykulu: