Strzyżów
Imię i nazwisko: Jolanta Ziemba i Barbara Modliszewska
Nazwa szkoły: Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Strzyżowie
Trudny temat: Nękanie, hejt.
Metoda: edukacja filmowa, praca w grupach
Grupę projektową stanowili przedstawiciele klas drugich. Grupa była aktywna i zaangażowana, miała wiele pomysłów. Ostatecznie wybraliśmy jeden temat, bliski im, gdyż w swoich grupach rówieśniczych zauważają syndromy takich zachowań.
Temat został wybrany, ponieważ młodzież w ankietach prowadzonych przez pedagoga sygnalizowała występowanie problemu, w mniejszym czy większym stopniu wśród ich bliższych czy dalszych znajomych. W związku z tym byli zainteresowani jak postępować w takich sytuacjach, gdzie szukać pomocy.
Mocne i słabe strony metody to:
Mocne: zaangażowanie uczniów w pracy w grupach, oddziaływanie filmu na wiele zmysłów, budzenie empatii z osobą narażoną na hejt.
Słabe: niektórzy uczniowie mogli nie zaangażować się w pełni w pracę w grupie.
Słabe: niektórzy uczniowie mogli nie zaangażować się w pełni w pracę w grupie.
Opis działania:
Po wybraniu tematy, szukaliśmy w Internecie odpowiedniego filmu jako pretekstu i wstępu do dyskusji o nękaniu i hejcie. Zdecydowaliśmy się na film „Historia Mateusza” i teledysk „Przytul hejtera”. Dla poszczególnych grup przygotowaliśmy 6 zagadnień: powody hejtu, jak ma się zachować ofiara hejtu, jakie powinny być konsekwencje dla hejtera, gdzie szukać pomocy. Praca w grupach była burzliwa, uczniowie przerzucali się pomysłami. Następnie przedstawiciel każdej grupy zaprezentował wyniki prac na forum. Lekcję otwartą zakończono projekcją instruktażowego filmu „Jak powstrzymać nękanie?”
Typ Artykulu: