Imię i nazwisko: Sylwia Bożenko
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa im. Św. Jadwigi Królowej w Rzozowie
Trudny temat: Relacje rówieśnicze, bariery komunikacyjne, konflikty
Metoda: Edukacja filmowa
Grupa projektowa składała się z sześciorga uczniów klasy 5, którzy wspólnie z nauczycielem starali się przygotować warsztaty dla kolegów z klas V-VI. Praca przebiegała sprawnie, jednak wybór i wymyślenie ćwiczeń praktycznych dla poszczególnych grup sprawiło nam trochę problemów. Uczniowie zaangażowali się w projekt i chętnie pracowali. Mieli wiele ciekawych pomysłów, które przy pomocy nauczyciela wcielili w życie.
Jestem wychowawcą klasy 5, w której pojawiły się problemy dotyczące relacji rówieśniczych w grupie, sposobów rozwiązywania problemów. Pomyślałam, że zmierzenie się z tym tematem dla moich uczniów będzie dobrą lekcją. Tym bardziej, że staną przed zadaniem przygotowania warsztatów dla innych uczniów. Problemy z konfliktami pojawiały się także w innych klasach z naszej szkoły. W związku z tym lekko zasugerowałam uczniom z grupy projektowej, żeby zmierzyć się z tematem, z którym w naszej klasie pojawiały się problemy. Cieszy mnie, że sami zaproponowali temat, o którym ja myślałam.
 
Mocne i słabe strony metody to:

Obraz oglądany przez uczniów w trakcie filmów pozostaje na długo w ich pamięci. Jednak moim zdaniem warto wybierać filmy krótkometrażowe lub teledyski. Największą trudnością dla mnie jako koordynatora projektu było wybranie filmu, który będzie odpowiedni dla dzieci z klas 5 i 6. Chciałam, aby był to film trafiający do uczniów, ale nie zawierający przemocy i kadrów, mogących być nieodpowiednimi do ich wieku. Zanim pokazałam uczniom filmy do wyboru długo szukałam odpowiedniego, oglądając różne projekcje. Edukacja filmowa jest metodą, która bardzo mi się podoba. Dobrze dobrany film, który potem będzie omówiony z uczniami w rozmowie kierowanej może być wstępem do bardzo ciekawych i poruszających warsztatów. Na pewno jeszcze nie raz skorzystam z tej metody.
 
Opis działania:

1. Pierwszym naszym działaniem było wybranie tematu oraz zapoznanie się z metodą edukacji filmowej. Później wspólnie wybraliśmy teledysk "Are you lost in the world like me?", który był wstępem do naszych warsztatów. Wybór filmu okazał się dla nas trudny. Ale poradziliśmy sobie z tym zadaniem. Przygotowaliśmy także pytania, które zadamy uczniom po oglądnięciu filmu. 
2. Następnie zbieraliśmy się za zbieranie informacji o barierach komunikacyjnych i sposobach rozwiązywania konfliktów. Przeszukiwaliśmy internet, aby znaleźć ciekawe zadania, które moglibyśmy zadać uczniom. 
3. Po zebraniu wszystkich wiadomości przystąpiliśmy do segregowania ich, wybierania kilku i tworzenia prezentacji, która zostanie wyświetlona podczas warsztatów. Postanowiliśmy podzielić ją na trzy części. Przygotowani do warsztatów zaprosiliśmy uczniów z klas 5 i 6 na nie. Warsztaty prowadzone były przez uczniów i miały następujący przebieg:
I. Prezentacja filmu i rozmowa na jego temat z całą grupą.
II. Film stał się wprowadzeniem do rozmowy na temat barier komunikacyjnych, które pojawiały się na nim. Następnie chętna grupa 3 osób wybranych z sali. przedstawiła scenkę, która pozwalała zaobserwować jak pewne zachowania i słowa innych wytwarzają bariery. Po rozmowie na ten temat, uczniowie poinformowali innych czym są bariery komunikacyjne i jakie mamy ich typy. Kolejnym ćwiczeniem dla wszystkich osób było przygotowanie w grupach 5 - osobowych krótkich scenek ukazujących wybraną barierę komunikacyjną. Wszystkie grupy następnie prezentowały swoje scenki i krótko je omawiały. 
III. Bariery komunikacyjne były wstępem do kolejnego tematu konfliktów. Uczniowie zauważyli, że bariery komunikacyjne prowadzą do powstawania konfliktów. Zapoznali kolegów z etapami rozwiązywania konfliktów i zaproponowali, aby w grupach zastanowili się jak rozwiązać dany konflikt uwzględniając cztery etapy rozwiązywania konfliktów. Po omówieniu pracy w grupach wspólnie wymyślano co utrudnia rozwiązanie konfliktu, a co tę czynność ułatwia. 
IV. Na zakończenie uczniowie z grupy projektowej zapoznali innych ze sposobami rozwiązywania konfliktów oraz zasadami, o których warto pamiętać podczas ich rozwiązywania. 
Warsztaty zostały pomyślnie odebrane przez uczniów, po ich zakończeniu stwierdzili, że od teraz będą wykazywać się większą empatią w rozmowach z innymi oraz podczas rozwiązywania konfliktów. Będą także częściej myśleć o tym, że ich zachowanie może kogoś krzywdzić.
 
 

Typ Artykulu: