Imię i nazwisko: Estera Gmyrek
Nazwa szkoły: Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w Rudach
Trudny temat: Przemoc rówieśnicza
Metoda: edukacji filmowej
 
Uczniowie, którzy wzięli udział w projekcie byli uczniami II klasy gimnazjum (działającego przy Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Rudach). Uczniowie chętnie i z zaangażowaniem podjęli pracę na temat dotyczący przemocy rówieśniczej.
Wychowankowie młodzieżowego ośrodka wychowawczego to uczniowie, którzy przejawiają symptomy niedostosowania społecznego, które wiąże się z licznymi, niepożądanymi ze społecznego punktu widzenia zachowaniami. Jednym z takich zachowań jest trudność z kontrolą emocji oraz stosowanie przemocy fizycznej i psychicznej, zwłaszcza w stosunku do kolegów o niższej pozycji socjometrycznej stąd temat dotyczący przemocy rówieśniczej jest bardzo ważnym i potrzebnym tematem, który wręcz należy poruszyć w placówkach resocjalizacyjnych.
 
Mocne i słabe strony metody to:

a) mocne strony edukacji filmowej:
- pomaga w rozumieniu i nazywaniu emocji ( rozwija inteligencję emocjonalną)
- pozwala lepiej rozumieć siebie i innych ludzi
- pozwala na głębsze przeżywanie emocji
- film jako narzędzie do rozmowy o uczuciach
- uczy konstruktywnych sposobów radzenia sobie z trudnościami życiowymi
- pozwala w internalizacji norm społeczno – moralnych ( funkcja resocjalizacyjna, wychowawcza, terapeutyczna)
- może poprawić nastrój, samopoczucie psychiczne
- pozwala zapoznać się z kulturą, 

Nie zauważyłam słabych stron tej metody

Opis działania:
Na początku zajęć poinformowałam uczniów, iż zajęcia będą dotyczyły zjawiska przemocy rówieśniczej – zachęciłam do rozmowy czy ich zdaniem zajęcia na ten temat są potrzebne w naszej klasie…. Następnie zaproponowałam wspólne ustalenie i zapisanie kilku podstawowych zasad, do których wszyscy będą stosowali się w trakcie zajęć, np.: umiejętność wzajemnego słuchania się. Kolejnym zadaniem było skłonienie uczestników zajęć do refleksji nt. przemocy rówieśniczej – w tym celu uczniowie wykonali plakaty, na których wypisali wszystkie swoje myśli, uczucia i skojarzenia nt. zwrotu/wyrażenia „przemoc rówieśnicza”. Po tym zadaniu zapoznałam uczniów z filmem dotyczącym historii uczennicy, która doświadczyła przemocy rówieśniczej. 
Po objerzeniu materiału filmowego nastąpiła burzliwa dyskusja dotycząca obejrzanego materiału, która dotyczyła m.in:
- przejawów przemocy rówieśniczej, jakie uczestnicy zauważyli w przedstawionej historii
- uczuć jakie przeżywali uczestnicy filmiku
- sposobów radzenia sobie z przejawami agresji rówieśniczej ( Co można zrobić w takiej sytuacji? Gdzie można zgłosić się o pomoc?)
- odpowiedzialności osób, w sytuacji kiedy widzą, że ktoś jest ofiarą przemocy rówieśniczej
- konsekwencji prawnych związanych ze stosowaniem przemocy wobec rówieśników
Na końcu dokonałam podsumowania zajęć – zwróciłam m.in. uwagę na to, iż niereagowanie na przemoc rówieśniczą sprawia, że się ona nasila, staje bardziej powszechna. Im dłużej trwa, tym trudniej jest sobie z nią poradzić. Warto reagować, szukać pomocy – u rówieśników oraz u dorosłych. Warto otwarcie prosić o pomoc, ponieważ może zdarzyć się tak, że nikt nie zareaguje, jeśli nie zostanie o to poproszony wprost. Otwarte poproszenie o pomoc może sprawić, że przemoc zostanie zatrzymana. Przypomniałam również, iż warto pamiętać o specjalistach, zajmujących się pomocą młodym osobom, które doświadczają przemocy rówieśniczej. 
 
Typ Artykulu: