Imię i nazwisko: Marcin Paprota
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Różewie
Trudny temat: Słowa jak kwiaty, słowa jak kamienie - agresja słowna.
Metoda: Pracowaliśmy metodą CoResolve - Youth Speaks
 
Grupą docelową było 22 uczniów klasy IV, której jestem wychowawcą. Z uwagi na to, że w klasie tej występują liczne problemy wychowawcze wprowadziłem innowacyjny pięcioletni arteterapeutyczny trening interpersonalny pod hasłem “Ja i moja grupa”. W ten właśnie trening włączyłem warsztaty prowadzone metodą CoResolve - Youth Speaks. Praca odbywała się na 2 godzinach wychowawczych.
Temat został wypowiedziany podczas ćwiczenia – "Chodzony". Okazało się, że wszyscy uczniowie potwierdzili potrzebę pracy nad agresją słowną.
 
Mocne i słabe strony metody to:

Mocne strony:
- rozwija umiejętność aktywnego słuchania,
- daje wszystkim możliwość wypowiedzenia się na rozmaite tematy, 
- uczy efektywnej dyskusji,
- pozwala poznać zasady efektywnej komunikacji,
- skłania do refleksji, 
- uczy szacunku wobec rozmówcy. 

Słabe strony: 
- lepszy efekt wykorzystania metody po uprzednim jej osobistym doświadczeniu.

 

Opisz działania:

 

Lekcja I: 
1. Omówienie celów i sposobu prowadzenia lekcji. 
2. Przygotowanie sali do zajęć. 
3. Rundka początkowa “Z czym zaczynam?”.
4. Wybór tematu poprzez ćwiczenie “Chodzony”. .
5. Nauka aktywnego słuchania – klasa została podzielona na 2 grupy. Każda z grup miała wypowiedzieć się na określony temat, na który przeciwna grupa miała inne zdanie. Wcześniejsze wprowadzenie zasad aktywnego słuchania, nie przerywania drugiej osobie. 
6. Rundka - autorefleksja: 
- Wyjaśnienie metafory zawartej w temacie;
- Nieładnie odzywamy się do siebie;
- Aktywne słuchanie nie jest łatwe (część uczniów potrafiła się dostosować, natomiast druga część miała z tym duże trudności). 

Lekcja II:
7. Przypomnienie działań z poprzednich zajęć. Omówienie celów I sposobów pracy na dzisiejszych warsztatach.
8. Rundka początkowa “Z czym zaczynam?”. 
9. Ćwiczenie z oknem – 4 uczniów podchodzi do okna i mówi co przykuło ich uwagę.
10. Rozmowa na temat tego, że każdy widzi świat z własnej perspektywy, inaczej. Odpowedzi na pytania: Czy to źle, że każdy widzi inaczej? Jak świat wyglądałby, gdyby wszyscy widzieli, odczuwali tak samo?
11. Przypomnienie zasad poprawnej rozmowy. Dyskusja w parach na tematy, na które uczniowie mają różne opinie. 
12. Rundka – autorefleksja: 
- Jeżeli ktoś z kim rozmawiam ma inne zdanie, to nie oznacza, że to źle, że nie mogę od niego czegoś się nauczyć, że nie powinienem go szanować; 
i ludzie widzą świat na różny sposób. 
13. Podsumowanie: Od teraz będę...

 
Linki do mediów:  

Projekt p- To ciekawe, że różnromowany był na szkolnej stronie facebookowej:

Typ Artykulu: