Różewo
- rozwija umiejętność aktywnego słuchania,
- daje wszystkim możliwość wypowiedzenia się na rozmaite tematy,
- uczy efektywnej dyskusji,
- pozwala poznać zasady efektywnej komunikacji,
- skłania do refleksji,
- uczy szacunku wobec rozmówcy.
Słabe strony:
- lepszy efekt wykorzystania metody po uprzednim jej osobistym doświadczeniu.
Opisz działania:
1. Omówienie celów i sposobu prowadzenia lekcji.
2. Przygotowanie sali do zajęć.
3. Rundka początkowa “Z czym zaczynam?”.
4. Wybór tematu poprzez ćwiczenie “Chodzony”. .
5. Nauka aktywnego słuchania – klasa została podzielona na 2 grupy. Każda z grup miała wypowiedzieć się na określony temat, na który przeciwna grupa miała inne zdanie. Wcześniejsze wprowadzenie zasad aktywnego słuchania, nie przerywania drugiej osobie.
6. Rundka - autorefleksja:
- Wyjaśnienie metafory zawartej w temacie;
- Nieładnie odzywamy się do siebie;
- Aktywne słuchanie nie jest łatwe (część uczniów potrafiła się dostosować, natomiast druga część miała z tym duże trudności).
Lekcja II:
7. Przypomnienie działań z poprzednich zajęć. Omówienie celów I sposobów pracy na dzisiejszych warsztatach.
8. Rundka początkowa “Z czym zaczynam?”.
9. Ćwiczenie z oknem – 4 uczniów podchodzi do okna i mówi co przykuło ich uwagę.
10. Rozmowa na temat tego, że każdy widzi świat z własnej perspektywy, inaczej. Odpowedzi na pytania: Czy to źle, że każdy widzi inaczej? Jak świat wyglądałby, gdyby wszyscy widzieli, odczuwali tak samo?
11. Przypomnienie zasad poprawnej rozmowy. Dyskusja w parach na tematy, na które uczniowie mają różne opinie.
12. Rundka – autorefleksja:
- Jeżeli ktoś z kim rozmawiam ma inne zdanie, to nie oznacza, że to źle, że nie mogę od niego czegoś się nauczyć, że nie powinienem go szanować;
i ludzie widzą świat na różny sposób.
13. Podsumowanie: Od teraz będę...