„Nie wiedziałem, ze zabawa w teatr może być taka ciekawa”

„Po raz pierwszy nie bałam się mówić o tym, co dla mnie trudne”

„Warsztaty były super”

 

opiekunka projektu: Magdalena Kwit
szkoła: Publiczna Szkoła Podstawowa
zakres działań: uczniowie klasy V i VI
metoda: Teatr Forum
temat: odrzucenie i izolacja w grupie rówieśniczej

Główne działania podejmowane przez grupę projektową

Moja grupa projektowa to uczniowie klas V i VI bardzo małej wiejskiej szkoły (łacznie we wszystkich klasach jest nas tylko….58! ) Taka mała grupa szkolna ma swoja specyfikę i zapewne inne problemy niż nasza. Po zapoznaniu uczniów z idęą projektu i głównymi założeniami bardzo dużo czasu poświęciliśmy na wybranie tematu nad, którym chcieliby pracować uczniowie. Pojawiło się kilka propozycji. Dużo nad nimi dyskutowaliśmy. Ostatecznie udał się nam sformułować temat „Odrzucenie i izolacja w grupie rówieśniczej”. Wspólnie wybraliśmy również metodę pracy- Teatr Forum. Ta metoda wydała się nam najciekawsza; uczniowie nie pracowali dotąd tą metodą. Działania w pracy nad projektem skupiły się w pierwszej fazie na przegadaniu wybranego tematu. Warsztaty z Adamem dostarczyły nam wielu cennych przeżyć. Teatralne zabawy bardzo pomogły dzieciakom w wyrażeniu istoty problemu jednocześnie były też świetną zabawą. Od początku najważniejsze było dla mnie dostarczenie uczniom doświadczeń i przeżyć, a nie stworzenie „widowiska- przedstawienia” dla szerokiego kręgu odbiorców. Po zakończeniu warsztatów omówiliśmy szczegółowo dziecięce doznania, których dostarczyło im wchodzenie w role odgrywane w czasie scenek. Był czas na dzielenie się refleksjami. Myślę, ze Teatr Forum pomógł moim uczniom otworzyć się i podjąć rozmowy na tematy dotąd przez nich omijane

Odbiór działania

Ćwiczenia teatralne bardzo pomogły dzieciom w wyrażeniu istoty problemu jednocześnie były też świetną zabawą. Od początku najważniejsza była dla mnie praca z samymi uczniami ich doświadczenia i rozwój. Stworzenie przedstawienia dla szerokiego kręgu odbiorców było kwestią drugorzędną. Sama metoda jest ciekawa, daje dzieciom możliwość zabawy w której wyrażają swoje często skrywane uczucia i emocje. Daje poczucie bezpieczeństwa. Pod "przykrywką" roli mogą wyrażać to, co naprawdę myślą. Dzięki temu chętnie współpracują i otwierają się na siebie wzajemnie. Myślę, że Teatr Forum pomógł moim uczniom otworzyć się i podjąć rozmowy na tematy dotąd przez nich omijane. Uczniowie pomimo niewątpliwe trudnej metody bardzo chętnie współpracowali realizując projekt. Nie zauważyłam żeby byli oporni lub zniechęceni, choć na pewno nie było im na początku łatwo pracować wybraną metodą. Po przepracowaniu tematu grupa przedstawiła efekty swojej pracy społeczności szkolnej, co spotkało się z miłym przyjęciem.

 

Relacja w mediach

na stronie szkoły: RELACJA 

i z FB:

 

O metodzie

Przede wszystkim metoda była nowa. I dla uczniów i dla mnie. ja miałam świadomość swojej niewielkiej wiedzy w tym temacie.

Mocne strony:  Jest ciekawa, widowiskowa, daje dzieciakom możliwość zabawy w której wyrażają swoje często skrywane uczucia i emocje. Daje poczucie bezpieczenstwa. pod "przykrywką" roli moga wyrażać to, co naprawdę myślą. Dzięki temu chętnie współpracują i otwierają się na siebie wzajemnie.

Słabe strony:  Niektóre z elementów metody były dla dzieciaków trudne. Np. wpływ widowni na losy bohatera. Uczniowie po raz pierwszy pracowali tą metodą i przyzwyczajeni do tradycyjnych metod teatralnych nie czuli się pewni w tej nowej sytuacji.

 

Grupa w trakcie warsztatów z trenerem metody Teatr Forum 

Typ Artykulu: