Imię i nazwisko: Agata Matyjasek
Nazwa szkoły: SP nr 3 z Oddziałami Dwujęzycznymi w Luboniu
Trudny temat:  Płot na boisku powinien powrócić?
Metoda: debata oksfordzka
 

Grupę projektową tworzyli uczniowie uczęszczający na zajęcia etyki z klas 7 oraz 2 i 3 klas gimnazjalnych. Wraz z rozwojem działań do naszego grona dołączyli też absolwenci oraz chętni uczniowie naszej szkoły.
Po połączeniu się w toku reformy SP nr 3 z Gimnazjum nr 1 z Oddziałami Dwujęzycznymi w Luboniu zniknęły dotychczasowe podziały między innymi płot na boisku szkolnym oddzielający młodszych i starszych uczniów. Działanie to wzbudziło ogromne kontrowersje pośród dzieci, ich rodziców oraz nauczycieli. Temat wymagał głębokiej dyskusji aby znaleźć najlepsze rozwiązanie. Po zebraniu argumentów od rówieśników oraz dorosłych uczniowie przygotowali podczas lekcji etyki debatę oksfordzką. Tezę stanowiło stwierdzenie, że "Płot na boisku powinien powrócić". Merytorycznie lepiej przygotowana była grupa broniąca tego pomysłu. Po debacie i dyskusji podsumowującej jej mocne i słabe strony wszyscy uczestnicy zajęć przyznali jednak racje opozycji, która udowadniała, że skoro jesteśmy jedną szkołą to sztuczne podziały, których symbolem byłby nasz płot, byłby krokiem wstecz względem budowania jednej szkoły.
 
Mocne i słabe strony metody to:

Mocną stroną było zebranie argumentów i przedyskutowanie ich w sposób prezentujący zarówno argumenty zwolenników jak i przeciwników płotu. Słabą to, że zbierając informacje na pewno nie dotarliśmy do wszystkich osób, które ten temat poruszył.
 
Opis działania:

Temat wymagał głębokiej dyskusji aby znaleźć najlepsze rozwiązanie. Po zebraniu argumentów od rówieśników oraz dorosłych uczniowie przygotowali podczas lekcji etyki debatę oksfordzką. Tezę stanowiło stwierdzenie, że "Płot na boisku powinien powrócić". Merytorycznie lepiej przygotowana była grupa broniąca tego pomysłu. Po debacie i dyskusji podsumowującej jej mocne i słabe strony wszyscy uczestnicy zajęć przyznali jednak racje opozycji, która udowadniała, że skoro jesteśmy jedną szkołą to sztuczne podziały, których symbolem byłby nasz płot, byłby krokiem wstecz względem budowania jednej szkoły.
 

Typ Artykulu: