Imię i nazwisko: Alicja Piegdoń
Nazwa szkoły:  Zespół Szkół w Jasienicy Rosielnej
Trudny temat:  używanie wulgaryzmów przez młodzież 
Metoda: mediacje szkolne oraz edukacja filmowa
Projekt został zrealizowany przez uczniów klasy III gimnazjum. Mam w tej klasie wychowawstwo, więc procentuje wcześniejsza praca. Dość często pracujemy metodą projektów. Uczniowie dobrze współpracują ze sobą. Mają do siebie zaufanie i nie mają problemu z wypowiadaniem się na forum klasy.
 

Młodzież coraz częściej stosuje wulgaryzmy - stają się one przerywnikami w rozmowie. Zauważa się coraz większy problem z wulgaryzacją życia szkolnego - młodzież nie reaguje na uwagi i upomnienia osób dorosłych. Jeżeli zaczyna się z uczniami rozmowę na temat "brzydkiego słownictwa" wiedzą, że robią źle, ale sami nie potrafią poradzić sobie z tym problemem. Argumentem najważniejszym staje się stwierdzenie - "większość naszych kolegów przeklina". Jako wychowawca mam obowiązek pomóc swoim uczniom w walce z tym nałogiem.
Mocne i słabe strony metody to:

Mediacje szkolne są metodą o dużym aspekcie wychowawczym. Dzięki niej uczniowie uczą się odpowiedzialności za podejmowane przez siebie działania. Metoda w prosty sposób pokazuje, że nasze postępowanie wpływa na innych ludzi – zarówno pozytywnie, ale również negatywnie. Uczniowie podczas ogólnoklasowego spotkania przedstawiają otwarcie swoje stanowisko na temat używania wulgarnego słownictwa przez siebie i swoich rówieśników. Materiał filmowy staje się podstawą do przedstawienia przyczyn używania przez młodych ludzi słów wulgarnych.
Opis działania:

Przedstawienie tematu spotkania - obejrzenie prezentacji pt."WULGARYZMY". Przeprowadzenie dyskusji na temat przyczyn używania przez młodzież, ale także dorosłych wulgarnego słownictwa. Przeprowadzenie ćwiczenia pt. żelazna porcja - uczniowie tworzą historyjki z przypadkowo napisanych wyrazów - doskonalą umiejętność porozumiewania się ze sobą, bez stosowania niecenzuralnych przerywników. Przypomnienie zapisów regulaminu szkolnego, gdzie w tzw. WSO znajdują się zasady dotyczące dbałości o piękno mowy ojczystej. Praca metodą burzy mózgów na temat proponowanych sposobów walki z wulgaryzmami na terenie naszej szkoły. Podsumowanie spotkania rundką kończącą - "na zajęciach uświadomiłam sobie, że....."
 
Zdjęcie z akcji: 
 

Typ Artykulu: