Imię i nazwisko: Emilia Wawrzyniak
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogrodniczych w Gorzowie
Trudny temat: Inność - z różnych perspektyw, różnie rozumiana
Metoda: warsztaty ,dyskusje ,prace z tekstami ,spektakl (edukacyjny)
 
Warsztaty ,dyskusje , praca z tekstami ,przygotowanie materiałów na gazetki - tym zajmowali się uczniowie z mojej klasy pierwszej oraz z klasy drugiej ,w której uczę języka polskiego. W trakcie u niektórych pojawił się niedosyt i pomysł ,by zrobić coś więcej . Uczeń najbardziej zaangażowany w projekt zaproponował spektakl o Inności . Dołączyła uczennica klasy drugiej - ta dwójka od A do Z stworzyła krótki ale świetny spektakl.Wzięła w nim udział kilkuosobowa grupa dziewczyn z klasy I i II. Praca z tak kreatywnymi i dojrzałymi młodymi ludźmi była przygodą i przyjemnością,którą zakłócały prozaiczne kwestie typu organizacyjnego (trudno było nam wszystkim się spotkać,założyliśmy grupę zamkniętą na fb i tam często omawialiśmy sprawy przedstawienia).
Uczniowie spośród wielu tematów wybrali na drodze ankiety temat Inności ,poczucia tego ,że jest się innym ,że się nie pasuje.Na ten temat oddano najwięcej głosów. Jest to zagadnienie bardzo szerokie i dało mi i moim uczniom różne możliwosci.
 
Mocne i słabe strony metody to:

Lekcje prowadzone metodą warsztatową są ciekawe ,dają dużo możliwości ,ale młodzież ponadgimnazjalna jest przesycona warsztatami .Nauczyciel cieszy się ,że przygotuje coś,co rozrusza uczniów ,ale oni nie mają na to ochoty. Stąd prace z tekstami w grupach i przedstawianie stanowisk ,wniosków, wyrażanie poglądów ,zlecanie zadań dodatkowych związanych z tematem Inności i wreszcie praca nad spektaklem .Mocne strony tego ostatniego działania to możliwość wyrażenia siebie przez uczniów ,integracja podczas wspólnej pracy ,wspólne ciekawe pomysły ,rozwijanie wyobraźni ,kreatywności uczniów ,wchodzenie w nowe role. Słabe strony przygotowywania spektaklu to ograniczone możliwości wspólnej pracy nad spektaklem i spotykania się na próbach ( każdy ma inny plan ,każdy może kiedy indziej ,mało kto może dłużej zostać po lekcjach )
 
Opis działania: 

1. Ogólnoszkolny wybór trudnego tematu( ankieta )
2. Przygotowanie przeze mnie cyklu lekcji (język polski ,wychowawcza) -warsztaty ,praca z tekstami w grupach ,przedstawianie stanowisk ,dyskusje .(wykorzystanie m.in.pakietu Orientuj się ). 
3. Przygotowanie przez uczniów materiałów na gazetkę z okazji Dnia Tolerancji ,która w oczywisty sposób wiąże się z tematem Inności .
4. Stworzenie przeze mnie listy książek ( lista cały czas otwarta ,pozycje dopisywane),udostępnienie książek ,które posiadam uczniom w ramach pracy dodatkowej ,dzielenie się refleksjami - proces w toku ( to działanie zostaje na cały rok szkolny)
5.Stworzenie gazetki w gabinecie polonistycznym Inny znaczy gorszy? Tam sylwetki osób znanych ,sławnych ,wybitnych ,które, mimo że naznaczone jakimś rodzajem /poczuciem inności osiągnęły sukces . Kilka postaci umieściłam ja ,następne zaproponują uczniowie
6. Praca nad spektaklem edukacyjnym Inny = gorszy ?? Inny =człowiek. Pokazanie go uczniom szkoły oraz nauczycielom podczas obchodów Światowego Dnia Walki z Aids

Typ Artykulu: