opiekun projektu: Rafał Łojewski
szkoła: Zespół Szkół nr 5 w Białymstoku - Publiczne Gimnazjum nr 19 Sportowe
zakres działań: wybrane klasy w szkole
metoda: edukacja filmowa
temat: przemoc słowna, izolowanie w grupie

Główne działania podejmowane przez grupę projektową

W wybranych klasach odbyły się zajęcia na których podjęliśmy decyzje o wyborze trudnego tematu. Chętne osoby wzięły udział w warsztatach filmowych prowadzonych przez Panią Małgorzatę Rusiłowicz, które dotyczyły tematyki przemocy słownej i izolowania w grupie. Uczniowie z grupy warsztatowej podzielili się na mniejsze grupki, w których stworzyli filmy.

Odbiór działania

Uczniom podobał się szczególnie etap "rozpoznawania" trudnego tematu. Podobały im się metody pracy, które dawały wolność i swobodę wyboru. Byli zaskoczeni, że mogą bez obawy o konsekwencje powiedzieć co jest dla nich trudne w np. w relacjach z nauczycielami.

 

Zajęcia w dwóch klasach II i jednej klasie III mające na celu wybranie trudnego tematu. Na zajęciach zostały wykorzystane takie metody jak: "Debata", "Głos mniejszościowy" oraz "Chodzony". 2. Chętne osoby z wyżej wymienionych klas wzięły udział w warsztatach filmowych prowadzonych przez Panią Małgorzatę Rusiłowicz, które dotyczyły tematyki przemocy słownej i izolowania w grupie. 3. Uczniowie z grupy warsztatowej podzielili się na mniejsze grupki, w których stworzyli filmy dotyczące trudnego tematu.Filmy zostały samodzielnie nakręcone i zmontowanie przez uczniów.

Relacje w mediach

Informacja na stronie szkoły i krótka relacja napisana przez uczennicę: RELACJA 

 

O metodzie 

Trudne było milczenie uczniów podczas pierwszych zajec, kiedy był wybierany trudny temat. Początkowo interpretowaliśmy je jako oznakę braku chęci do aktywnego działania w zajęciach. Okazało się jednak, że rozmowa na trudny temat wzbudziła w młodzieży mnóstwo refleksji o czym mówili na już po jakiś czasie w luźnych rozmowach.

Mocne strony: nie jest schematyczna, daje duże pole do popisu w kwestii interpretacji - inna niż metody na co dzień wykorzystywane przez nauczycieli na lekcji - oparta bardziej o praktykę niż teorię

Słabe strony: trudnośc w dostępie do wartościowych filmów, które w mądry sposób poruszają tematykę agresji słownej i które edukują nie wprost, ale "między zdaniami"

 

Typ Artykulu: