Właśnie ukazał się podręcznik Rady Europy dla nauczycieli pt. Teaching Conroversial Issues. ( Kontrowersyjne tematy na lekcji).  Znajdziecie w nim dwie części zawierające:

1. Wprowadznie do tematu: przezwyciężanie wyzwań i rozwijanie kompetencji.

2. Plan zajęć z ćwiczeniami:  aktywne metody rozmawiania na kontrowersyjne tematy.

Żeby zachęcić do lektury przytaczam część ze wstępu, gdzie dużą część poświęcono na opisanie:  czym są kontrowersyjne tematy? 

"Określenie "kontrowersyjny temat 'jest używana w różny sposób w różnych miejscach. Jednakże różnice wydają się nie być znaczące; zdają się reprezentować różne wariacje na ten sam zestaw ogólnych tematów zamiast radykalnie różnych koncepcji bazowych.

  • Definicja, która okazała się najbardziej przydatna w różnych krajach europejskich [...], określa  'kontrowersyjne problemy "jako: "Problemy, które budzą silne emocje i dzielą społeczności i społeczeństwa".

  • Zazwyczaj kwestie kontrowersyjne są opisane jako spory i problemy, które są aktualne, wzbudzają silne emocje, generują sprzeczne wyjaśnienia i rozwiązania oparte na alternatywnych przekonaniach czy wartościach i /albo konkurencyjnych zainteresowaniach, i które w wyniku, mają tendencję do dzielenia społeczeństwa. Takie problemy są często bardzo skomplikowane i nie nadaje się do rozwiazania po prostu przez odwołanie do faktów.
  • Warto jednak pamiętać jaki potencjał tkwi w kwestiach kontrowersyjnych, które wzbudzają silne emocji, zarówno wewnątrz klasy, jak i poza nią. Silne emocje często są uważane za największą przeszkodę w nauczaniu. Dla wielu komentatorów definiujących cechy kontrowersyjnego tematu jest jego "wrażliwość polityczna". Rozumie się przez to skłonność do wzbudziania publicznych podejrzeń, gniewu lub wątpliwości - wśród uczniów, rodziców, pracowników szkoły, religijnych i liderów społeczności, władze publiczne, a nawet wśród samcyh nauczycieli.

  • Przydatne może być, odróżnienie dwóch rodzajów zagadnień kontrowersyjnych; Kwestie długotrwałe, takie jak podziały i napięcia między różnym grupom w wielu krajach europejskich, a także bardzo Aktualne zagadnienia, takie jak rosnące obawy o religijnego ekstremizmu, przemocy i indoktrynacji i radykalizacji młodych Europejczyków lub wzrost cyberprzemocy i kradzieżą tożsamości on-line. Oba typy oferują podobne wyzwanie dla nauczycieli, ale z różnych aspektów. Z tematami długotrwałymi wyzwanie dla
    nauczycieli leży w tym jak się odnieść na nowo do tej kwestii i znaleźć coś nowego do powiedzenia, unikając dalszego alienacji poszczególnych grup lub osób. Przy bardzo aktualnych zagadnieniach wyzwaniem jest, jak reagować na spontaniczna dyskusja z młodzieżą, jak znaleźć wiarygodne informacje na ten temat i  jakie stanowisko nauczyciel powinien zająć.

  • Postawy się zmieniają i okoliczności są różne, więc to, co jest uważane za kontrowersyjne w jednym momencie za chwilę może wydawać się stosunkowo nieszkodliwe, a co jest kontrowersyjne w jednym miejscu, nie musi być uważane za takie gdzie indziej. Pomysł finansowanie przez państwo opieki zdrowotnej jest szczególnie kontrowersyjna w USA, na przykład, ale prawie w ogóle nie jest tematem do dyskusji w wielu europejskich krajach. Tymczasem kwestie orientacji seksualnej i różnic religijnych adresowane są bardziej wyraźnie w programie nauczania, w niektórych krajach europejskich, niż w innych. Podobnie, co jest uważane za kontrowersyjne w jednej szkoły lub nawet jednej klasie, może nie być traktowane tak samo w innej. "

Więcej o projekcie i działaniach podejmowanych przez Radę Europy w tym temacie: TUTAJ

Cały podręcznik można znajleźć TUTAJ

Typ Artykulu: